loading...
مهربد الکترونیک
محمدمهدی صباغی بازدید : 1096 جمعه 08 بهمن 1395 نظرات (3)

مدار شماره : 11........ نام مدار : نشانگر پریدن فیوز برق ........ سطح : متوسط

مدار نشانگر پریدن فیوز برق: پریدن فیوز مشکلی است که همه ما حداقل یکبار با آن مواجه شده ایم.اما پیدا کردن فیوز، آن هم در تاریکی کار سخت و برخی اوقات خطرناک است.در این آموزش ساختنی به شما آموزش می‌دهیم چگونه یک مدار نشانگر پریدن فیوز بسازید. این مدار در هنگام بروز اختلال در مدار و پریدن فیوز برق آلام هشدار صوتی مبنی بر پریدن فیوز پخش می‌کند ! یکی از مدارهایی است که در طراحی خود از تایمر 555 بهره برده است .  نحوه کار منطقی این مدار بسیار ساده است و همین مدار الکترونیکی ساده و ارزان می‌تواند بسیار مفید باشد.

محمدمهدی صباغی بازدید : 575 دوشنبه 04 بهمن 1395 نظرات (1)

در جایی از این دنیای بزرگ ، آهنگری زندگی می کرد که با وجود رنج های متعدد و بیماری اش عمیقاً به خدا عشق می ورزید.

روزی یکی از دوستانش که اعتقادی به خدا نداشت از او پرسید: تو چگونه می توانی خدایی را که رنج و بیماری نصیبت می کند دوست داشته باشی؟

آهنگر، سر به زیر آورد و گفت: « وقتی می خواهم وسیله ای آهنی بسازم یک تکه آهن را در کوره قرار می دهم. سپس آن را روی سندان می گذارم و می کوبم تا به شکل دلخواهم درآید. اگر به صورت دلخواهم درآمد، می دانم که وسیله مفیدی خواهد بود. اگر نه، آن را کنار می گذارم....»

همین موضوع باعث شده است که همیشه به درگاه خداوند دعا کنم که خدایا! مرا در کوره های رنج قرار ده، اما کنار نگذار...

فراموش نکنید:

« سنگی که طاقت ضربه های تیشه را ندارد ، تندیس زیبایی نخواهد شد... »

محمدمهدی صباغی بازدید : 4111 یکشنبه 03 بهمن 1395 نظرات (0)

بی شک تعمیرات موبایل، شغلی درآمد زا و قابل توجه است. اگر شما هم می خواهید به این شغل مشغول شوید اما چیزی از آن نمی دانید. مابرای شما کتابی بسیار مفید و کاربردی به نام تــعــمــیــرات مــوبــایــل را قرار داده ایم . در جزوه حاضر مواردی از قبیل توضیحات فارسی تعمیرات موبایل به صورت 0 تا 100 به صورت سطح بندی شده و... موجود میباشد. شما می توانید این کتاب را در ادامه مطلب دانلود کنید.

محمدمهدی صباغی بازدید : 2119 شنبه 25 دی 1395 نظرات (1)

مدار شماره : 10........ نام مدار : آهن یاب ........ سطح : متوسط

مدار آهن یاب : یک مدار ساده و عالی و کوچک است که می تواند فلز آهن را تشخیص دهد. این مدار را می توانید برای فهمیدن باز و بسته درب هر چیزی استفاده کنید و یا حتی می توانید با نصب سیستم صوتی در کنار آن از آن به عنوان دزدگیر استفاده کنید.

محمدمهدی صباغی بازدید : 686 چهارشنبه 22 دی 1395 نظرات (0)

پروژه شماره : 6 ........ نام پروژه :ساخت باتری ساده با چند سکه  ........ سطح : مبتدی

در این آموزش قصد داریم نحوه ساخت یک باتری ساده ولی در عین حال جذاب و کار آمد را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.این باتری با هزینه ای بسیارکم قابل ساخت است.شما می توانید با استفاده از چند سکه کوچک، سمباده، فرز و... یک باتری بسازید.فیلم آموزش کامل این وسیله را در ادامه ی مطلب قرار داده ایم.

محمدمهدی صباغی بازدید : 1540 دوشنبه 20 دی 1395 نظرات (0)

  پروژه شماره : 5 ........ نام پروژه :ساخت جاروبرقی ساده ........ سطح : متوسط

در این آموزش قصد داریم نحوه ساخت یک جاروبرقی ساده ولی در عین حال جذاب و کار آمد را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.این جاروبرقی توان بالایی دارد و با هزینه ای نسبتا کم می توانید آن را بسازید.شما می توانید با استفاده از یک ظرف نوشابه 2.2 لیتری، آرمیچر، ظرف اسپری و غیره یک جارو برقی بسازید.فیلم کامل این آموزش را در ادامه ی مطلب قرار داده ایم.

محمدمهدی صباغی بازدید : 1299 پنجشنبه 16 دی 1395 نظرات (1)

مدار شماره : 9........ نام مدار : چراغ ترمز ........ سطح : نسبتا مبتدی

مدار چراغ ترمز: یک مدار ساده و زیبا برای ترمز هنگام دنده عقب ماشین و موتور سیکلت است.آیسی بکار رفته در مدار آیسی 555 است و ترانزیستور از نوع قابلمه ای 3055 است که می توانید به جای آن از جایگزین ترانزیستور منفی bc107 استفاده کنید اما توان 3055 را ندارد . 

محمدمهدی صباغی بازدید : 1856 یکشنبه 12 دی 1395 نظرات (1)

«مدار مجتمع ((=Integrated Circuit)IC)»:

مدار مجتمع قطعه ای است که از مجموعه زیادی از مقاومتها ،خازنها و دیود ها و ترانزیستور ها تشکیل شده است . این قطعه الکترونیکی کاربرد بسیار وسیعی دارد و نمی توان در چند جمله آن را شرح داد.IC یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین قطعات مدار می باشد.

محمدمهدی صباغی بازدید : 923 چهارشنبه 08 دی 1395 نظرات (0)

این جزوه یک جزوه پی دی اف با موضوع میکروفن ها میباشد که توسط گروه ما تهیه و تدوین شده است . در جزوه حاضر مواردی از قبیل توضیحات فارسی – عکسهای مختلف – معرفی کامل انواع میکروفن ها و... موجود میباشد. شما می توانید این جزوه را در ادامه مطلب دانلود کنید.

محمدمهدی صباغی بازدید : 414 دوشنبه 06 دی 1395 نظرات (0)

 «سرو موتور»:

سرو موتور ( Servo Motor ) متشکل از یک موتور الکتریکی ساده است که در کنار موتور تعدادی المان الکترونیکی به منظور کنترل زاویه ، سرعت و یا شتاب به شفت موتور متصل می شوند و کلیه المان ها به همراه موتور در یک پکیج واحد ارائه می شوند. سرو موتور ها ممکن است دارای گیربکس یا فاقد گیربکس باشد و اندازه های بسیار کوچک برای مصارف ساخت تجهیزات مکاترونیکی مانند ربات ها و هواپیما های مدل تا اندازه های بزرگ برای دستگاه های صنعتی ساخته می شوند.

محمدمهدی صباغی بازدید : 691 دوشنبه 06 دی 1395 نظرات (0)

 «برق گرفتگی و پیشگیری از آن»:

برق‏گرفتگی یكی از حوادث شایع در جامعه است كه معمولا در اثر ب ی‏احتیاطی هنگام كاربرد وسایل الكتریكی و یا حوادث محیطی اتفاق می‌افتد. هر ساله افراد زیادی در مر اكز صنعتی بر اثر حوادث  الكتریكی، به ویژه جریان برق فشار قوی، مجروح و یا كشته می‌شوند.اما آنچه درباره ی این حادثه مهم است یادگیری و اجرای اصول ایمنی قبل و بعد از آن است. در ادامه به موضوع برق گرفتگی و پیشگیری از آن می پردازیم.

محمدمهدی صباغی بازدید : 9061 پنجشنبه 02 دی 1395 نظرات (0)

این جزوه یک جزوه پی دی اف از دسته جزوات آموزشی - کاربردی در زمینه الکترونیک است. در این جزوه به معرفی کامل «مولتی متر های کاربردی» به همراه شیوه کار با آنها می پردازیم. شما می توانید این جزوه را در ادامه مطلب دانلود کنید.

محمدمهدی صباغی بازدید : 352 چهارشنبه 01 دی 1395 نظرات (0)

یک سوال مهم از خوتون بپرسید :

 مثل مرغابیها که مدام وک وک می کنند، غرغر می کنید، یا چون عقابها اوج می گیرید؟

اگه فکر می کنید با شرایط زندگی امروز حق دارید غر بزنید پس داستان زیر رو مطالعه کنید:

هاروی مک کی می گوید:

روزی پس از خروج از فرودگاه، به انتظار تاکسی ایستاده بودم که راننده ای با پیراهن سفید و تمیز و پاپیون سیاه از اتومبیلش بیرون پرید، خود را به من رساند و پس از سلام و معرفی خود گفت: «لطفا چمدان خود را در صندوق عقب بگذارید.» سپس کارت کوچکی را به من داد و گفت: «لطفا به عبارتی که رسالت مرا تعریف می کند توجه کنید.» بر روی کارت نوشته شده بود: ...


محمدمهدی صباغی بازدید : 1449 چهارشنبه 01 دی 1395 نظرات (0)

  مدار شماره : 8........ نام مدار : لامپ LED ........ سطح : متوسط

مدار لامپ LED: در این مطلب با مدار داخلی لامپ های ال ای دی که برای روشنایی منازل مورد استفاده قرار می گیرد ، آشنا می شوید.

محمدمهدی صباغی بازدید : 2507 دوشنبه 29 آذر 1395 نظرات (0)

  مدار شماره : 7........ نام مدار : دزدگیر سیمی ........ سطح : مبتدی

مدار دزدگیر سیمی: این مدار از چهار مقاومت، دو خازن، دو ترانزیستور و یک بلندگو تشکیل شده است. مداری بسیار ساده و جذاب که می توانید از ساختن آن لذت ببرید.

محمدمهدی صباغی بازدید : 1070 دوشنبه 29 آذر 1395 نظرات (0)

این جزوه یک جزوه پی دی اف با موضوع تریستورها میباشد که توسط گروه ما تهیه و تدوین شده است . در جزوه حاضر مواردی از قبیل توضیحات فارسی – عکسهای مختلف – معرفی کامل تریستورها و... موجود میباشد. شما می توانید این جزوه را در ادامه مطلب دانلود کنید.

محمدمهدی صباغی بازدید : 885 پنجشنبه 25 آذر 1395 نظرات (0)

  مدار شماره : 7........ نام مدار : چشمک زن سه تایی ترانزیستوری ........ سطح : متوسط

مدار چشمک زن سه تایی ترانزیستوری : این مدار از سه لامپ، یک کلید قطع و وصل، سه مقاومت، شش خازن و دو ترانزیستور تشکیل شده است. خازن های به کار رفته در این مدار از نوع الکترولیتی می باشند.این مدار برای تزئیین و دکوراسیون منزل (یا...) مورد استفاده است.

محمدمهدی صباغی بازدید : 712 پنجشنبه 25 آذر 1395 نظرات (0)

این جزوه یک جزوه پی دی اف با موضوع باتری ها میباشد که توسط گروه ما تهیه و تدوین شده است . در جزوه حاضر مواردی از قبیل توضیحات فارسی – عکسهای مختلف – معرفی کامل انواع باتری ها و... موجود میباشد. شما می توانید این جزوه را در ادامه مطلب دانلود کنید.

محمدمهدی صباغی بازدید : 851 سه شنبه 23 آذر 1395 نظرات (0)

این پاورپوینت یک جزوه پاورپوینت با موضوع تهیه برد مدار چاپی میباشد که توسط گروه ما تهیه و تدوین شده است . در پاورپوینت حاضر مواردی از قبیل توضیحاتی درباره برد های مدار چاپی ، روش های تهیه و... موجود میباشد. شما می توانید این جزوه را در ادامه مطلب دانلود کنید.

محمدمهدی صباغی بازدید : 3603 شنبه 20 آذر 1395 نظرات (0)

 «چگونگی تست قطعات با استفاده از اهم متر»:

در این پست سعی داریم تست بعضی المان های اساسی الکترونیک در خارج از مدار با استفاده از اهم متر (مولتی متر) را آموزش دهیم. با ما در ادامه ی مطلب همراه شوید.

محمدمهدی صباغی بازدید : 475 چهارشنبه 17 آذر 1395 نظرات (0)

این جزوه یک جزوه پی دی اف با موضوع بلندگو ها میباشد که توسط گروه ما تهیه و تدوین شده است . در جزوه حاضر مواردی از قبیل توضیحات فارسی – عکسهای مختلف – معرفی کامل انواع بلندگوها و صداها و... موجود میباشد. شما می توانید این جزوه را در ادامه مطلب دانلود کنید.

محمدمهدی صباغی بازدید : 813 سه شنبه 09 آذر 1395 نظرات (1)

  مدار شماره :  6........ نام مدار : مدار هشدار نشت گاز ........ سطح : متوسط

مدار هشدار نشت گاز : امروز با نحوه ی یک مدار مفید و کاربردی با کاربری هشدار گاز آشنا می شوید.این هشدار دهنده با سنسور TGS-813 کارمی کند. 

محمدمهدی صباغی بازدید : 432 یکشنبه 07 آذر 1395 نظرات (1)

«هوش مصنوعی را بشناسید...»:

علاقه دیرینه انسان به خلق، شاید جزو خصوصیات جدایی ناپذیر وی در راستای خلیفه الهی وی باشد، از زمان شروع حیات انسان در کره زمین همواره وی کوشیده است تا دست به ایجاد و خلاقیت بزند، نمونه آثار نقاشی های باقی مانده بر روی غارها خود دلیلی بر این ادعاست. با پیشرفت جمعیت و عقل بشری در راستای تکامل ، این حس خلق گرایی در وی نیز تکمیل و رشد یافته است، اگرچه رمانی ساخت رباتهای باهوش همواره بعنوان یک خیال دست نیافتی برای وی بوده است؛ اما اکنون تبدیل به یک جدالی سیری ناپذیر برای وی گردیده است.

* دانلود جزوه این مبحث در ادامه مطلب قابل انجام است.

محمدمهدی صباغی بازدید : 2866 پنجشنبه 04 آذر 1395 نظرات (1)

پروژه شماره : 4 ........ نام پروژه :زندگی دوباره شارژرهای قدیمی  ........ سطح : متوسط

 تا حالا به این فکر کرده اید که با شارژر های قدیمی چکار می شود کرد؟ آن ها را به شارژر های همه کاره USB تبدیل کنید! همه دیر یا زود گوشی جدید می خرند و اگر گوشی قدیمی شما خراب شده باشد احتمالا شارژر آن سالم است و این باعث می شود که تعداد زیادی شارژر دور و بر ما باشد. شما می توانید به شارژر هایتان زندگی دوباره ببخشید و آن ها را با شارژر یو اس بی تبدیل کنید. فقط لازم است که یک ورودی یو اس بی به آن ها متصل کنید و حالا می توانید از آن برای شارژ کردن تمام وسایلی که پورت یو اس بی دارند استفاده کنید.

محمدمهدی صباغی بازدید : 3899 پنجشنبه 04 آذر 1395 نظرات (0)

پروژه شماره : 3 ........ نام پروژه :ساخت لحیم ظریف  ........ سطح : مبتدی

لحیم کاری مهارت ساده ای است که می توان آن را با صرف وقت کم یاد گرفت اما کار کردن بر روی اشیا کوچک می تواند برای ماهر ترین شخص نیز دشوار باشد. برای اینکه بتواند کنترل بهتری داشته باشید می توانید یک مداد نوکی(اتود) را به یک ابزار لحیم کاری دقیق تبدیل کنید. این لحیم ظریف و ارزان را می توانید در کمتر از یک ساعت بسازید.

محمدمهدی صباغی بازدید : 512 چهارشنبه 03 آذر 1395 نظرات (0)

این جزوه یک جزوه پی دی اف با موضوع سنسور ها میباشد که توسط گروه ما تهیه و تدوین شده است . در جزوه حاضر مواردی از قبیل توضیحات فارسی – عکسهای مختلف – معرفی کامل تمام سنسور ها و... موجود میباشد. شما می توانید این جزوه را در ادامه مطلب دانلود کنید.

محمدمهدی صباغی بازدید : 909 سه شنبه 02 آذر 1395 نظرات (0)

این جزوه یک جزوه پی دی اف با موضوع ترانزیستورها میباشد که توسط گروه ما تهیه و تدوین شده است .در جزوه حاضر مواردی از قبیل توضیحات فارسی – عکسهای مختلف –  شناسایی ترانزیستورها و... موجود میباشد. شما می توانید این کتاب را در ادامه مطلب دانلود کنید.

محمدمهدی صباغی بازدید : 438 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

این جزوه یک جزوه پی دی اف با موضوع دیود ها میباشد که توسط گروه ما تهیه و تدوین شده است .در جزوه حاضر مواردی از قبیل توضیحات فارسی – عکسهای مختلف – معرفی انواع دیود و... موجود میباشد. شما می توانید این کتاب را در ادامه مطلب دانلود کنید.

محمدمهدی صباغی بازدید : 685 دوشنبه 24 آبان 1395 نظرات (0)

یک آرزوی بسیار نزدیک : چگونه مخترع شويم؟

اگه کسی از من این سوال رو بپرسه میگم خیلی خیلی راحت!!!

الان شاید به خودتون بگین من و اختراع!!! شاید به یاد یه دستگاه پیچیده و خیلی بزرگ افتادید. ولی مطمئن یاشید سخت در اشتباهید!!!باید اینو بدونید که بر خلاف تفکر شما اختراع بهتره که ساده و کم حجم باشه. هرچه ساده تر بهتر. اینقدر ساده که بشه حداقل تو یه ساعت...

محمدمهدی صباغی بازدید : 3041 دوشنبه 24 آبان 1395 نظرات (0)

 مدار شماره : 4 ........ نام مدار : اکولایزر (رقص ال ای دی)  ........ سطح : مبتدی

مدار رقص LED ها (اکولایزر): ولوم متر یا حجم متر مداری بسیار محبوب و یک پروژه سرگرم کننده در الکترونیک است. ما می توانیم حجم متر را به عنوان یک اکولایزر که در حال حاضر در سیستم موسیقی است در نظر بگیرید. در این مدار می توانید رقص LED ها  را با استفاده  موسیقی را تجربه کنید. در این مدار شما با استفاده از یک کابل متصل به یک موبایل یا رایانه رقص نور را با تغییر مقادبر صوتی آهنگ ها یا صدا های مختلف تجربه کنید.همچنین از این دستگاه می توان به عنوان یک دستگاه اندازه گیری ولوم استفاده کرد.

محمدمهدی صباغی بازدید : 715 شنبه 22 آبان 1395 نظرات (0)

این جزوه یک جزوه پی دی اف با موضوع سلف ها میباشد که توسط گروه ما تهیه و تدوین شده است .در کتاب حاضر مواردی از قبیل توضیحات فارسی – عکسهای مختلف – معرفی سلف ها و... موجود میباشد. شما می توانید این کتاب را در ادامه مطلب دانلود کنید.

محمدمهدی صباغی بازدید : 567 جمعه 21 آبان 1395 نظرات (0)

این جزوه یک پی دی اف با موضوع خازن ها میباشد که توسط گروه ما تهیه و تدوین شده است .در کتاب حاضر مواردی از قبیل توضیحات فارسی – عکسهای مختلف –  تست خازن ها و... موجود میباشد. شما می توانید این کتاب را در ادامه مطلب دانلود کنید.

محمدمهدی صباغی بازدید : 901 پنجشنبه 20 آبان 1395 نظرات (0)

این جزوه یک جزوه پی دی اف با موضوع مقاومت های الکتریکی میباشد که توسط گروه ما تهیه و تدوین شده است . در جزوه حاضر مواردی از قبیل توضیحات فارسی – عکسهای مختلف –  لیست قطعات مرتبط با مقاومت و... موجود میباشد. شما می توانید این کتاب را در ادامه مطلب دانلود کنید.

محمدمهدی صباغی بازدید : 699 شنبه 15 آبان 1395 نظرات (1)

«خلق کاردستی های الکترونیکی»:

کارد دستی های الکترونیکی کاردستی هایی ساده  اما زیبا هستند که با استفاده از وسایل بعضا دور ریختی الکترونیکی ساخته شده اند.این کار به حفظ محیط زیست از شر قطعات الکترونیکی کمک خواهد کرد.

تصاویر مربوط به این کاردستی ها را می توانید با مراجعه به ادامه مطلب مشاهده فرمایید.


محمدمهدی صباغی بازدید : 436 دوشنبه 10 آبان 1395 نظرات (1)

«دیود های نور دهنده در خدمت زندگی»:

واژه LED از عبارت Light Emitting Diode به معنای دیود منتشر کننده نور گرفته شده است .امروزه ردپای LED ها را می توان در زندگی روزمره مشاهده کرد...

محمدمهدی صباغی بازدید : 367 جمعه 23 مهر 1395 نظرات (1)

«الکترونیک چیست؟»:

واژه الکترونیک واژه ای است که شاید بارها و بارها به گوشتان رسیده باشد اما ماهیت وچیستی آن بر شما پوشیده باشد. در این مقاله کوتاه سعی در معرفی هر چند کوتاه این واژه داریم. 

درباره ما
Profile Pic
/////به نام معبود یکتا///// مهربد الکترونیک یک وب آموزش محور با موضوع الکترونیک می باشد. هدف مهربد الکترونیک این است که مطالب پیرامون علم الکترونیک را به ساده ترین زبان ممکن به علاقه مندان این حوزه ارائه نماید. مسلما وبی بدین صورت نیازمند هدایت کمی و کیفی از سوی شما عزیزان و دوستان می باشد؛ لذا خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را جهت ارتقای کیفی و کمیتی وب در قسمت «دیدگاه شما » وب و یا قسمت «تماس با ما» قرار دهید . منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزایزان هستیم . با تشکر . . . . . مدیروب : محمد مهدی صباغی . . . .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 50
  • کل نظرات : 23
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 63
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 300
  • بازدید ماه : 949
  • بازدید سال : 11,099
  • بازدید کلی : 194,315